„Tudsz nekem segíteni?”,
„Veled szívesen együttműködnék!”, „Dolgozzunk együtt!”, „Te ehhez olyan jól
értesz.”, „Nem szeretném, ha azt éreznéd, hogy kihasznállak.”, „”Van valami
ötleted arra, hogy…?” „Kíváncsi vagyok a véleményedre, te mit csinálnál?”
Ezek és sok más mondat az,
melyek varázserővel rendelkezve sokunknál – főleg nőknél – kiválthatják azt az
érzést, melyre szolgálatkészen ugorva egy veszélyes csapdába eshetünk.
És hogy mi ez a csapda? A
kihasználtság és az abból fakadó negatív érzelmi spirál.
A segítési vágyra és néha a
szakmai egóra is hatva a mondat használóit szinte elsodorja az a lelkesedés,
mely ilyenkor kezdetben előtör a később már magát kihasználtnak nevezett
egyénen.
Mert ugye szinte kódolva
vagyunk arra, hogy segítsünk másokon, ami alapjában véve egy természetes és
értékrendileg is elfogadott viselkedés. Ám segítési hajlamunk sokszor olyan
erős érzelmi reakcióként nyilvánul meg, melynek révén üzletileg beleeshetünk
abba a csapdába, hogy ellenérték nélkül teszünk meg másoknak dolgokat, adunk
tanácsot vagy szélsőséges esetben válunk mások céljai megvalósításán dolgozó
igáslovakká.
Hogyan lehet felismerni azt, ha éppen ezen az úton haladunk?
Először is érdemes
végiggondolni, hogy a fent idézett mondatokra milyen reakciókat adunk. Ha végig
gondolva múltbeli tapasztalatainkat arra jutunk, hogy szinte azonnal – akár a
szenvedélyes lelkesedést is megélve – a másik rendelkezésére állunk, akkor nagy
a veszélye annak, hogy önmagunkat utólag már nem kívánatos helyzetbe sodorjuk.
Ha már benne vagyunk bizonyos
akár üzleti, baráti folyamatokban, nézzük meg, hogy a „segítségünk” valóban
időszakos, szükséges az adott helyzetben vagy kezdünk egy spirálba bekerülni,
ahol folyamatosan igénybe veszik (vagy rendelkezésre bocsátjuk) időnket,
energiánkat, tudásunkat.
Ha sokszor fog el minket az
az érzés, hogy a végzett tevékenységért „mások pénzt kapnak”, akkor szinte
biztosak lehetünk abban, hogy túl vagyunk már az önzetlen segítségnyújtás
határán és szépen belesétáltunk a saját vagy a kihasználó által teremtett
számunkra már kellemetlen helyzetbe.
A későbbi helyzetekre
felkészülve érdemes megnézni azt is, hogy milyen
jelei lehetnek annak, ha valaki kihasznál másokat. Ezt tudatosítva már
felismerhetjük a vészjósló helyzeteket és némi önismerettel felvértezve és
hatékony kommunikációt alkalmazva megvédhetjük magunkat.
Az egyik tipikus jel a
kihasználó viselkedésében, hogy hajlamos a kommunikációjában ledegradálni saját
magát, a tevékenységét, hogy ezzel a segítő szándékot kiváltsa.
Sokszor előfordul, hogy a
másik felet magasztalják („te ezt is tudod?”, „de jó, hogy ebben is ilyen ügyes
vagy”, „hatalmas tudásod van” stb.) ezzel annak ego-jára hatva, ami által
kiváltódik egy bizonyítási vágy a másik félben, így fentiek igazolására azonnal
cselekedni kezd.
Az adás-elfogadás egyensúly
témakörével sok esetben találkozhatunk. Egy stabil értékrendű ember tisztában
van azzal, hogy tud adni, önzetlenül is, és tud elfogadni is.
(Fontos megkülönböztetni az
önzetlen segítséget - amit belső emberi indíttatásból önszántunkból, nyújtunk -
attól, amit fentiek alapján kihasználásnak nevezünk. )
Üzleti könyvekben gyakran
előforduló instrukciók, hogy először adj, mindig adj többet, mint amit te
kapsz. Nem az elvekkel van a probléma, hanem azzal, ha az adás mögött
„elvárják” az ellenszolgáltatást. Mert ilyenkor az, aki kap, a hála helyett
lelkiismeret-furdalást érezve görcsösen azon fog dolgozni, hogy viszontadjon,
legalább a kapott értékben. És ez egy olyan kör, amiből nincs kiszállás, hacsak
fel nem ismerjük, hogy mi van a függöny mögött.
Miért is hagyjuk mindezt?
Tegyük fel magunknak a
kérdést, hogy becsüljük-e magunkat annyira, hogy tudjuk a saját értékünket
emberileg és anyagilag is (üzleti szolgáltatások, tudás átadás esetén)? Képesek
vagyunk-e arra, hogy kiálljunk saját magunkért, az időnkért, energiánkért,
pénzünkért, és belső és anyagi értékeinket ismerve meg merjük-e kérni ennek az
árát vagy merünk-e nemet mondani?
Merünk-e úgy kiállni
magunkért, hogy adott esetben ezzel a másik féllel való baráti vagy üzleti
kapcsolatot kockáztatjuk? (Korrekt üzleti kapcsolatokban ugyanakkor elő sem
fordul, hogy a másik fél ne adna ellenszolgáltatást automatikusan az elvégzett
munkáért vagy kért segítségért, illetve nincs túllépve az a bizonyos határ)
Hogyan is kezeljük mindezt?
Elsősorban ismerjük fel, ha
rendszeresen ilyen helyzetekbe keveredünk. Érdemes fentiek alapján
végiggondolni, hogy azok, akik eddig kihasználtak bennünket, hogy
kommunikáltak, hogy viselkedtek.
Majd ezt követően – ahogy a
régi bölcsesség mondja: azt használják ki, aki hagyja magát – kezdjünk el
változtatni viselkedésünkön.
Érdemes tudatosan figyelni
arra, hogy ha valaki segítséget kér tőlünk, vagy együtt dolgozunk vele, hogy a
pontos kereteket már az elején meghatározzuk.
A keretek vonatkozhatnak
időre (mennyi időm van segíteni), témára (miben fogok segíteni, együttműködni,
együtt dolgozni), pénzre (mindezt mennyiért teszem).
Ha a keretek pontos
meghatározás előre nem történik meg, az esetek döntő többségében később már nagyon
nehéz vagy szinte lehetetlen konfliktus, és rossz érzések nélkül kezelni a
helyzetet.
Ha segítő, tanácsadó
szakmában tevékenykedünk, akkor pedig érdemes tisztázni a másik féllel, hogy az
általa felhozott téma már a szakmánkat érinti, szívesen segítünk neki és várjuk
szeretettel egy konzultációra/ülésre stb. egy előre megbeszélt időpontban.
Szakmai életünkben a
személyes márkaépítésben egy fontos pont, hogy MI döntsük el azt, hogy kinek
adunk ingyen tanácsot, segítséget, terméket stb.
Az objektivitás és a
helyzetek saját magunkban való megérlelése (alszunk rá egyet) még inkább
segíthet abban, hogy megtaláljuk életünkben az egyensúlyt az önzetlen
segítségnyújtás és a szolgáltatás-ellenszolgáltatás közt.

Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése